پورتال کاج

واژه پرتال به معنی دروازه یا محل ورود به یک شهرمی باشد و تا بحال بیشترین کاربرد را در حوزه IT داشته است. طبق تعاریفی که تا بحال ارائه شده است، پرتال را می توان یک مرکز ارائه خدمات و اطلاعات اینترنتی دانست

لینک های مفید

نکات و جزئیات راه اندازی و طراحی فروشگاه اینترنتی


نکات و جزئیات راه اندازی و طراحی فروشگاه اینترنتی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همگانی شدن استفاده از اینترنتی سبب شده است تا خرید و فروش کالا و محصولات به صورت آنلاین و اینترنتی رواج پیدا کند. فروشگاه اینترنتی یکی از راه و روش نوین کسب درآمد است که راه اندازی و طراحی آن دارای نکات و جزئیاتی است که در این مقاله شرح داده خواهد شد. قبل از طراحی سایت فروشگاه اینترنتی آنلاین باید چند ارزیابی مهم و اساسی صورت گیرد که این ارزیابی‌ها شامل مشخص کردن نوع کالا و خدمات، مشخص کردن مشتریان هدف و ارزیابی ایده‌ها و رقیبان می‌باشد. بعد از ارزیابی این موارد گام بعدی طراحی فروشگاه اینترنتی است که شامل قسمت‌های مهم و مختلفی است که حتما باید با آن آشنا باشید. آنچه که در یک فروشگاه اینترنتی مهم است و بیشتر باید بدان توجه شود، مشتریان و فروش محصولات است، سیستم خرید فروشگاه آنلاین باید به صورتی باشد که تمام مشتریان بتوانند به راحتی محصول خود را سفارش دهند. در طراحی فروشگاه اینترنتی باید نکات و جزئیات مهمی را رعایت نمود تا بتوان اعتماد و رضایت مشتری را جلب کرد. آشنایی با اصول سئو و بهینه سازی سایت از اهمیت بسیاری برخوردار است که با بهینه کردن سایت فروشگاهی خود می‌توانید بازدید آن را افزایش دهید. بعد از طراحی سایت فروشگاهی استخدام نیروی انسانی برای پشتیبانی آن که با اصول سئو نیز آشنایی کامل داشته باشند بسیار مهم می‌باشد.

ارزیابی‌های مهم و اساسی فروشگاه اینترنتی

همانطور که در قسمت بعد گفته شد، قبل طراحی و راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی باید ارزیابی‌های مهم و اساسی از جمله مشخص کردن نوع کالا و خدمات، مشخص کردن مشتریان هدف و ارزیابی ایده‌ها و رقیبان صورت گیرد. بنا به تجربه‌ یک فروشگاه اینترنتی موفق داشته باشید باید بدانید که رقبای سرسختی خواهید داشت که نیاز است ارزیابی‌های آن و همچنین دیگر موارد به درستی و دقیق صورت گیرد. در قسمت بعد به شرح و توضیح بیشتر این موارد می‌پردازیم.

مشخص کردن نوع کالا و خدمات

از موارد مهمی که قبل از هر چیزی باید مشخص و تعیین شود، نوع محصولات و خدماتی است که می‌خواهید در فروشگاه اینترنتی خود ارائه دهید. اول اینکه باید دید آیا محصول مورد نظر شما قابل فروش به صورت اینترنتی است یا خیر. به طور مثال شما نمی‌توانید یک فروشگاه اینترنتی محصولات غذایی خام راه اندازی و طراحی کنید چرا که این مواد فاسد شدنی است و تاریخ مصرف آن می‌گذرد. اما می‌توانید به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و یا لوازم خانگی داشته باشید و به تمام نقاط ایران ارسال نمایید.

مشخص کردن مشتریان هدف

مرحله دوم قبل از طراحی یک فروشگاه اینترنتی، مشخص کردن مشتریان هدف می‌باشد. این که بدانید چه کسانی و چه قشری از مردم خریدار محصولات شما هستند بسیار اهمیت دارد. مثلا یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی، مشتریان هدفش زنان و دختران و حتی مردانی که می‌خواهند به همسران خود کادو بدهند، می‌باشد. برای مشخص کردن مشتریان هدف باید معیار و اساس‌های زیر را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید:

  • سن، جنسیت و محل اقامت
  • الگوهای رفتاری: یعنی این که آن‌ها هرچند وقت یکبار و بیشتر در چه مناسبت‌های دست به خرید می‌زنند.
  • انگیزه‌ها و اهداف: زیبایی محصول، کیفیت و برند و یا حراجی
  • بزرگ‌ترین مشکل مشتریان چیست؟ چه مواردی برای آن‌ها اهمیت دارد؟

یکی از موارد مهمی که شما باید مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید، آن است که چه موردی برای یک خریدار در اولویت قرار دارد. اگر برند یا کیفیت یک محصول مهم است، شما می‌توانید مثلا در فروش اینترنتی لوازم آرایشی از برندهای مطرح و اورجینال در کیفیت عالی استفاده نمایید.

ارزیابی ایده‌ها و رقبا

همانطور که ارزیابی نوع کالا و مشتریان هدف بسیار مهم است از مواردی دیگری که باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، ایده و رقبا می‌باشد. شما باید در بسیاری از موارد همچون قیمت گذاری، نوع برندها و کیفیت و... رقیبان خود را بررسی کرده و قیمت محصولات خود را به صورت رقابتی قرار دهید. نکته مهم قابل ذکر این است که در قبال محصولات خود پولی دریافت کنید. اگر کسی از شما خرید نمی‌کند باید به دنبال دلیل آن بگردید. از دلایل خرید نکردن افراد از محصولات و سایت شمت می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • قیمت محصولات شما نسبت به رقبا بالا باشد
  • مشتریان هدف را اشتباه ارزیابی کردید
  • بازار و درخواستی برای محصولات شما وجود ندارد

نکته آخر این که قبل از راه اندازی و تاسیس فروشگاه اینترنتی ارزایابی ایده و رقبا، نوع محصول و مشتریان هدف بسیار مهم خواهد بود.

قسمت‌های مهم فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی شامل قسمت‌هایی است که باعث موفقیت آن می‌شود. لوگوی سایت از قسمت‌های مهم یک فروشگاه آنلاین می‌باشد چرا که مشتریان پس از ورود به سایت اولین چیزی که مشاهده خواهند کرد، لوگو و تصویر اصلی سایت فروشگاهی است. قسمت بعدی که در سایت باید به اجرا درآید، اعمال هدیه، تخفیف و یا حمل رایگان در سایت است تا مشتری را تشویق به خرید نماید و مشتری احساس کند که خرید از فروشگاه اینترنتی شما به نفع او خواهد بود. معرفی کامل و جامع محصولات به وسیله توضیحات در زیر از کالا و یا به کمک مقاله و گزارش‌های متفاوت به صورتی که کاربر توانایی مقایسه محصولات مشابه را داشته باشد از قسمت‌های مهم سایت می‌باشد. همچنین توضیح و معرفی برندهای و تاریخچه آن‌ها و مشخص کردن آن که محصولات کدام برند را ارائه می‌دهید نیز باید در سایت وجود داشته باشد. تولید محتوا در سایت از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است. باید بدانید که راه ارتباطی مشتری با شما از طریق تصاویر و محتوا و اطلاعات محصول می‌باشد پس مهم از که محصول شما دارای یک تصویر خوب و محتوایی سئو شده همراه با اطلاعات دقیق باشد. از دیگر موارد مهمی که باعث موفقیت یک فروشگاه آنلاین می‌شود، می‌توان به سبد خرید، امکان جستجو، ارتباط با مشتری با قرار دادن آدرس فیزیکی در سایت، شماره تماس، چت آنلاین و ایمل می‌باشد. همچنین شبکه‌های اجتماعی و باشگاه مشتریان در طراحی و راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی آنلاین بسیار موثر بوده و این امکان را می‌دهد تا مشتریان راحت‌تر به شما اعتماد کنند و در ارتباط باشند. برای پرداخت هزینه محصولات ارائه شده باید راه‌های مختلف و مطمئنی را با آیکونی مشخص در مقابل دید مشتری قرار دهید تا به راحتی بتواند انتخاب و پرداخت کند. در آخر آنچه که بسیار مهم است جلب اعتماد مشتری است که برای این کار باید راه‌های قانونی طراحی و راه اندازی یک سایت طی شود، به همین دلیل کلیه مجوزها و نماد الکترونیکی گرفته شود و در قسمت پایی سایت قرار گیرد.