پورتال کاج

واژه پرتال به معنی دروازه یا محل ورود به یک شهرمی باشد و تا بحال بیشترین کاربرد را در حوزه IT داشته است. طبق تعاریفی که تا بحال ارائه شده است، پرتال را می توان یک مرکز ارائه خدمات و اطلاعات اینترنتی دانست

لینک های مفید

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی


شبکه‌های اجتماعی ((social Networks

شاید عبارت شبکه‌های اجتماعی، عبارتی جدید باشد اما مفهوم شبکه‌های اجتماعی بسیار قدیمی ‌است و به زمانی بازمی‌گردد که انسان‌های نخستین، برای اولین بار در قالب گروه‌های 2-3 نفره و یا بیشتر دور هم گرد آمدند و شروع به تبادل اطلاعات نمودند. این روز‌ها "شبکه‌های اجتماعی" مفهومی استعاری پیدا کرده و به معنای شبکه‌های مجازی نیز به کار برده می‌شود. درحقیقت عبارت کامل‌تر برای مفهوم رسانه‌های مجازی، عبارت "Digital Social Networks" می‌باشد که به معنای شبکه‌های اجتماعی مجازی است. اما چرا شبکه‌های اجتماعی مجازی ایجاد شدند؟ و دقیقا چه نیازی به آن‌ها در جامعه احساس می‌شد؟ شبکه‌های اجتماعی مجازی چه مزیت‌هایی برای کاربران آن‌ها دارند؟ در ادامه مطلب سعی داریم نگاهی به تاثیر شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره و اهمیت آن داشته باشیم.

کاربرد شبکه‌های اجتماعی مجازی

از ابتدای خلقت انسان تا اکنون، بشر سعی در سرعت بخشیدن به امور خود داشته است و در این راستا تلاش‌های بسیاری انجام داده است که گاها علی رغم شکست‌های متمادی ناامید نگشته است و به همین دلیل است که ما امروز با پیشرفت قابل توجهی در سرعت همه‌ی فعالیت‌های خود مواجه هستیم. شاید بتوان شبکه‌های اجتماعی مجازی را، جدیدترین و پرکاربردترین خدمت بشر به خود و جامعه‌اش دانست. برای درک بهتر سرعتی که شبکه‌های اجتماعی به زندگی انسان امروز بخشیده است به این مثال توجه کنید. تصور کنید که شما فروشنده‌ی محصولی هستید که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص تنها در شهر یا منطقه شما یافت می‌شود، در  100 سال پیش هستید. در مدرن‌ترین حالت آن زمان احتمالا مغازه‌ای داشته و اجناس خود را در آن به فروش می‌رسانید. مشتری‌های شما احتمالا از شهر کوچکی هستند که در آن اقامت دارید و اگر شخصی در شهری دیگر خریدار کالای شما باشد باید ساعت‌ها سفر کرده و به شهر شما بیاید، چند روزی را در آن اقامت نموده، اجناس را بار حیوانات چارپا کند و دوباره این مسیر را به شهر خود بازگردد. ضمن اینکه به دلیل هزینه‌ی بسیار سفر و ناشناس بودن کالا و کارایی آن ممکن است مشتری‌های بسیاری را از دست بدهید. پس از کاربردهای شبکه‌های اجتماعی مجازی میتوان به صرف هزینه‌ی مالی و زمانی کم‌تر برای خرید محصول اشاره کرد که به نفع فروشنده و خریدار محصول نیز می‌باشد. از دیگر کاربردهای شبکه‌های اجتماعی مجازی، تبلیغات به صورت گسترده است به طوریکه می‌توانید محصول خود را نه تنها در شهر یا کشور خود بلکه به تمامی افراد در سرتاسر این کره‌ی خاکی معرفی نمایید.

روش‌های تبلیغات

تبلیغات به معنای لغوی آن، به معنای اطلاع رسانی به افراد متفاوت در جامعه در باب خدمات یا محصولات و توضیحات کوتاه در مورد کاربرد و نیاز جامعه به آن‌ها می‌باشد. تبلیغات در عصر جدید از طریق تلویزیون، رادیو، بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر و شبکه‌های اجتماعی مجازی صورت می‌پذیرد. در حال حاضر محبوب‌ترین راه تبلیغات، تبلیغ از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی است که شبکه‌های اجتماعی مجازی خود به چندین زیر مجموعه تقسیم می‌شوند.

تاثیر تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

طبق آماری که جدیدا اعلام شده است حدود 60 میلیون کاربر از فضای مجازی در ایران استفاده می‌کنند. میانگین استفاده هر کاربر از شبکه های اجتماعی در ایران حدود 2 ساعت و 40 دقیقه در طول روز می‌باشد. که از این میان، اینستاگرام بیشترین زمان استفاده را به خود اختصاص داده است. پس می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که به دلیل حضور افراد مختلف از تمامی نقاط کشور و استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بدون محدودیت زمانی و مکانی، تاثیر تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد می‌باشد؛ چرا که شما می‌توانید محصول و خدمات خود را در هر زمان و هر مکانی برای افراد بسیاری عرضه نمایید. شبکه‌های اجتماعی بسیاری از جمله اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ، فیسبوک، توییتر، پینترست و .... برای تبلیغات در دسترس خریدار و فروشنده محصول یا ارائه دهنده خدمات هستند که با توجه به گستردگی زیرشاخه‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی به بررسی برخی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

تبلیغات در اینستاگرام

از میان تمام زیرمجموعه‌های شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام بیشترین کاربر فعال را داراست. از دلایل این مسئله می‌توان به بصری بودن اپلیکیشن اینستاگرام و امکان جستجوی آسان محصول در اینستاگرام اشاره کرد. همانطور که فیلم مخاطبان بیشتری نسبت به کتاب دارد و تبلیغات در تلویزیون بیشتر از روزنامه دیده می‌شود، تبلیغات در اینستاگرام به دلیل دسترسی سریع و راحت کاربر به عکس و فیلم محصول و خدمات، در فروش آن‌ها بسیار موثر است.

تبلیغات در تلگرام

شاید بتوان گفت که تلگرام تنها اپلیکیشنی است که به اندازه‌ی اینستاگرام کاربر فعال دارد و پس از اینستاگرام، مهم‌ترین و موثرترین راه تبلیغات، تبلیغات در تلگرام است. از مزایای تبلیغات در تلگرام می‌توان به امکان تشکیل گروه و کانال و اشتراک گذاری عکس و فیلم‌های محصول به اضافه توضیحات کوتاهی در مورد آن‌ها، اشاره کرد.

تبلیغات در واتس اپ

پس از تبلیغات در اینستاگرام و تبلیغات در تلگرام، واتس اپ از اپلیکیشن‌های محبوب کاربران است که تا حدی می‌توان از فضای آن برای تبلیغات استفاده نمود. امکان اشتراک‌ گذاری تصویر و فیلم در آن وجود دارد اما برای تشکیل گروه در واتس اپ محدودیت‌هایی از جمله محدودیت تعداد اعضا اعمال شده است که برای تبلیغات در سطح گسترده مناسب نمی‌باشد.

تبلیغات در فیسبوک

پیش از اپلیکیشن اینستاگرام، فیسبوک به دلیل امکان اشتراک‌ گذاری تصویر و فیلم و دنبال کردن کاربران دیگر از محبوبیت بسیاری برخوردار بود. اما امروزه به دلیل استفاده راحت‌تر و کاربردی‌تر بودن اپلیکیشن اینستاگرام، تبلیغات در فیسبوک مناسب و پربازده محسوب نمی‌شود.

مزایای خرید از شبکه‌های اجتماعی مجازی

 از مزیت‌های خرید خوب از شبکه‌های اجتماعی میتوان به این نکته اشاره کرد که به دلیل غیرحضوری بودن تبلیغات محصول از سوی فروشنده، خریدار می‌تواند بدون کوچکترین احساس اجباری برای خرید محصول، آن را خریداری نمایید. از دیگر مزایای خرید از شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتباط مستقیم با فروشنده
  • امکان مقایسه کیفیت و قیمت محصولات یا خدمات
  • امکان خرید بدون محدودیت مکانی و زمانی
  • حذف هزینه‌های رفت و آمد به مکان عرضه کالا و خدمات
  • صرفه جویی در زمان
  • پیدا کردن راحت محصول و خدمات مورد نظر با جستجو در فضای مجازی

مزایای فروش محصول در شبکه‌های اجتماعی مجازی

وقتی خریدار پس از انتخاب محصول یا خدمات اقدام به خرید می‌کند و بعد از خرید و استفاده از کالا یا خدمات از آن رضایت داشته و قیمت آن را مناسب می‌بیند، می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که برای خرید محصول یا خدمات مورد نظر باز هم به شما مراجعه خواهد نمود. پس ایجاد حس اعتماد در مشتری در قدم اول بسیار مهم و تاثیرگذار است و شاید بتوان گفت که مهم‌ترین تبلیغ برای محصول شماست. اگر قصد راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی خود را دارید و هنوز هم اطمینان کامل در مورد تصمیم خود ندارید می‌توانید مزایای زیر را نیز در تصمیم گیری خود دخالت دهید. از مزایای فروش محصولات در شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ارتباط مستقیم با مشتری
  • ·         فروش در سطح بین‌الملل
  • هزینه کم برای طراحی سایت
  • داشتن درآمد به صورت 24 ساعته
  • امکان تبلیغات با هزینه‌ی کم و به صورت گسترده
  • معرفی محصول و خدمات به صورت کامل و جامع
  • کاهش یا حذف هزینه‌های مربوط به اجاره فروشگاه یا مکان عرضه کالا

چند نمونه از شبکه های اجتماعی مجازی

نماد اعتماد الکترونیک

از دغدغه‌های بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی برای خرید محصول، اعتماد به فروشگاه اینترنتی می‌باشد. از راه‌های تشخیص اعتبار فروشگاه اینترنتی، ارزیابی آن به وسیله نماد اعتماد الکترونیک می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت enamad.ir و وارد کردن دامنه سایت فروشگاه اینترنتی مورد نظرتان در صفحه مربوطه، از معتبر بودن فروشگاه اینترنتی، اطمینان حاصل نمایید.